Друзі, якщо ви все ж наважилися самостійно вирушити до Праги, то ця стаття може стати корисною для вас.
У ній йдеться про особливості проїзду у громадському транспорті Праги та дещо цікаве про квитки.
Найшвидшим та найпопулярнішим видом транспорту у Празі є метро. Всього три кольорові гілки підземних потягів, які курсують кожні 3-7 хвилин в усіх напрямках, залежно від часу доби. До того ж з центру можна ними доїхати у 6 куточків міста. До слова, Празький метрополітен - єдиний у країні.
Схема метро у Празі |
На схемі, доданій у статтю, можете побачити три кольори напрямків метро, а в середині між перетинами гілок і знаходиться Старе Місто. Це зелена гілка "А", жовта "В" та червона "С". Працює метро з 5:00 до 24:00.
Окрім метро також є трамваї, автобуси, пороми та навіть фунікулер!
Трамваї Праги також у Чехії вирізняються - найбільша трамвайна мережа в країні. Перші трамваї у Празі були кінними, і лінію відкрили 1875 року. Коники возили транвайні вагони до 1891 року, тоді запустили перший електротрамвай. Цікаво, правда?
На сьогодні у столиці налічується 35 трамвайних ліній, деколи можна побачити всім нам відомі чеські трамвайчики, які також досі возять пасажирів в українських містах. На кожній зупинці висить графік курсування кожного номеру трамваю, залежно від дня тижня та особливостей самих пасажирів (з можливістю заїхати візочком).
Трамваї, залежно від нумерації, є денні та нічні. Курсують вони:
- від 04:30 до 24:00 — 26 ліній (№№ 1—26). Часовий інтервал між трамваями: в робочі дні в середньому 8 хвилин, близько полудня 10 хвилин, у суботу та неділю7,5 — 15 хвилин;
- від 00:30 до 04:30 — 9 ліній (№№ 51—59). Часовий інтервал між нічними трамваями 30 хвилин. Центральна зупинка з можливістю переходу на інші лінії нічних трамваїв — Лазарська.
- Трамвай № 91 «Ностальгічний» — це старовинний трамвай, який ходить вихідними і святковими днями з кінця березня до середини листопада. Він відходить від Возовна Стржешовіце (Vozovna Střešovice) кожну годину з 12:00 до 18:00 і проходить центром міста.
Час роботи: від 04:30 до 24:00 (у звичайному режимі). Часовий інтервал між автобусами: в робочі дні в середньому 6-8 хвилин, близько полудня 10-20 хвилин, у суботу та неділю 15-30 хвилин.
Нічний режим роботи: від 00:30 до 04:30. Часовий інтервал між нічними автобусами 60 хвилин. Нічні лінії: 501 — 514 (міські), 601—607 (приміські).
Справа дійшла до канатної дороги! Насправді, дійшла вона ще в 1891 році, коли відкрили Петршинську вежу. Тоді ж багато охочих з'явилося відвідати вежу та насолодитися панорамами. Звідси виникла ідея побудови фунікулера. Він має три зупинки:
- нижня станція, «Уєзд» розташована на однойменній вулиці, поруч із зупинкою трамваїв 9, 12, 22 і рестораном «У Швейка»;
- проміжна станція «Небозизек» розташована вище роз'їзду, тому в дорозі вагончики двічі, по черзі, зупиняються біля платформи;
- на вершині пагорба, неподалік від станції «Петршин» знаходяться Петршинска оглядова башта, рожевий сад, обсерваторія імені М. Р. Штефаника.
Працює він щоденно з 9:00 до 23:30 (квітень-жовтень) і з 9:00 до 23:20 (жовтень-березень). Вагони відправляються з інтервалом 10-15 хвилин.
Про наземні та підземні транспортні шляхи ми з вами вже дізналися, але також є у Празі пороми по річці Влтаві. Наразі через річку перекинуто 18 мостів. Однак порожистою річкою можна також переплисти. Сьогодні є 5 поромних переправ:
- перший пором (переправа Р1) доставляє людей з району Седлец в Празі 6 на самій півночі чеської столиці на протилежний берег — в Замки і назад (часи роботи: з 5:25 до 20:00 годин, інтервал 30 хвилин.);
- другий (переправа Р2) працює між районами Подгоржі і Подбаба (години роботи: з 5:40 до 20:00 годин, інтервал 30 хвилин.);
- третій (переправа Р3) сполучає Дворце—Жлуте лазнє—Ліговар (години роботи: тільки квітень—жовтень з 6:00 до 22:00, інтервал 30 хвилин.);
- четвертий (новий), пором курсує від моста Легії до Їраського мосту і пристає до берега біля пристані Голлар, набережній Бн. Сметани, на Стрілецькому, Слов'янському і Дитячому островах. Наступного року буде зупинка біля Національного театру. При цьому використовується рятувальний катер «Алка», побудований для чеського морського теплохода «Брно» в 1960-х роках;
- п'ятий (новий) пором особливо задовольняє велосипедистів, оскільки просторіший і пристає в місцях велосипедних маршрутів: Їраський міст — ботель «Адмірал» — Вітонь — острів Цизаржська лоука — Яхтклуб.
Всі види транспорту ми вже з вами вивчили, лишилося дізнатись, на який же номер автобусу чи транваю сісти. щоб доїхати додому? Для зручності, можете скористатися сайтом Moovit або мобільним додатком Jízdní řády. Щоправда, тут потрібно хоча б поверхнево знати чеську мову. Але методом "тика" можна і без філологічних поривів з'ясувати як, де і куди.
Отже, загубитися тепер стало у Празі важче, чи не так? Однак, є ще один важливий нюанс, без якого всі ваші поїздки на громадському транспорті будуть неможливі - це КВИТКИ!
У Чеській Республіці проїзний документ називається "їзденка" (jizdenka). Цей квиток дійсний на ВСІ ВИДИ ГРОМАДСЬКОГО ТРАНСПОРТУ, а ціна на нього залежить виключно від часу його використання. Найдешевша їзденка (24 крони = 1 євро) дійсна 30 хвилин з моменту компостування. Якщо ви розумієте, що за 30 хвилин вам не доїхати, то купіть квиток на 90 хвилин за 32 крони. Якщо ж ви хочете цілий день користуватись транспортом - є добова їзденка за 110 крон. А якщо ви приїхали на вікенд, можете придбати квиточок на 72 години (3 доби) за 310 крон. Пільгові квитки коштують рівно вдвічі дешевше, однак пасажир повинен мати при собі документ-підтвердження, що він пенсіонер, або дитина до 12 років.
У Чеській Республіці проїзний документ називається "їзденка" (jizdenka). Цей квиток дійсний на ВСІ ВИДИ ГРОМАДСЬКОГО ТРАНСПОРТУ, а ціна на нього залежить виключно від часу його використання. Найдешевша їзденка (24 крони = 1 євро) дійсна 30 хвилин з моменту компостування. Якщо ви розумієте, що за 30 хвилин вам не доїхати, то купіть квиток на 90 хвилин за 32 крони. Якщо ж ви хочете цілий день користуватись транспортом - є добова їзденка за 110 крон. А якщо ви приїхали на вікенд, можете придбати квиточок на 72 години (3 доби) за 310 крон. Пільгові квитки коштують рівно вдвічі дешевше, однак пасажир повинен мати при собі документ-підтвердження, що він пенсіонер, або дитина до 12 років.
Де придбати квитки? Практично в кожному вестибюлі станції метро є автомати з квитками. Для придбання їзденки тут потрібно мати гроші монетами. Номінал значення немає, автомат решту видає. Але паперові гроші не приймає. На деяких станціях (як-от Můstek практично в Старому Місті) також є каса, де касир може продати їзденки за паперову валюту або з картки.
Як і де компостувати квиток? На станціях метро, відразу перед спуском на ескалаторі, стоять непримітні стовпці з невеликими електронними компостерами. При цьому ви не побачити ні турнікетів, ні охорону, яка б не впустила вас, не закомпостуй ви їзденки. У трамваях та автобусах всередині будуть знаходитись такі ж самі компостери, прикріплені до поручнів. Щоб вірно закомпостувати, зверніть увагу на сам квиточок. Внизу є характерна стрілочка, саме цією стороною треба вставити квиток. Компостер виб'є на ньому код транспорту, дату та час приведення квитка у дію. З цього моменту ваші 30, 90 хвилин тощо, починають діяти.
Що станеться, якщо "забути" прокомпостувати? Як ви вже можете змалювати собі, до компостера вас за руку ніхто не підведе. І ви, теоретично, можете піти у метро "зайцем", адже їзденка без компосту вважається недійсною. Тоді ви будете грати у лотерею "а чи на буде на моїй станції стояти контролер з охоронцем і перевіряти при виході всі квитки"? Так, це цілком поширена практика контролю. Ніколи не знаєш, де можуть перевірити квиток. До слова, така система оплати за громадський транспорт поширена в усіх країнах ЄС. Якщо сталося так, що вас "упіймали на гарячому", на вас накладають штраф. І не треба думати, що "раз я турист, зараз візьму квитанцію, повернуся додому і шукай вітра в полі!", адже охоронець піде разом з вами і буде присутній при оплаті штрафу. Все це робиться швидко, то лише в Україні можна платити штраф тижнями, а то й місяцями. Карають справедливо, дорого і запам'ятається це надовго. Ось вам правило нагайки й пряника.
Ще два слова наостанок, про валюту у Чехії. Як ви вже дізналися, купувати квитки й не тільки вам доведеться у чеський кронах (чи корунах, як вони кажуть). Курс приблизно 24-25 крон за євро, або 1 крона за 2 гривні. Що гріха таїти, курси валют у Празі нещадні. В Україна за 1 крону можна віддати 1,20 грн. Але це не вся біда з обмінниками. Основна проблема Праги - це шахрайство. На кожному кроці ви побачите обмін валют, і гучні фрази накшталт "0% комісії", "курс найнижчий у місті", "обмін без переплат". І на таку "цукерочку" попадаються саме туристи. Що ж робити? Як не втрапити у фінансову халепу?
На сьогодні найбільш чесними валютчиками у Празі вважаються араби. Якщо побачите за віконечком обмінника темношкірого - вам вже на 50% пощастило. Самі ж чехи "обдирають" туристів навіть не повівши вусом. Як же отримати ще 50% вдачі? Обов'язково перевіряйте на калькуляторі суми, які оголошують вам валютчики, показуйте їм, переконайтесь, що саме цю суму вони вам видадуть. Знову ж таки, з арабами все простіше. Але все одно перераховуйте.
Але найкращий варіант - обмінюйте гроші вдома! Тоді ви позбудетесь цього головного болю.
Зрештою, не треба страшитись, варто лише правильно підготуватись до подорожі - інформаційно (для цього та стаття) та фінансово. Гарної вам подорожі до Праги!
0 коментарі:
Дописати коментар